Fredag hela veckan

Buenas!

Efter en vecka i Santa Marta är vi nu tillbaka i Cartagena. De tre sista dagarna har vi mest tagit det lungt och legat på stranden och chillat, bara haft det riktigt härligt helt enkelt!
I torsdags var vi ute med Paola och vår finska vän Ada då vi åkte till Taganga och dansade hela natten. På efterfesten träffade vi även en svensk pojke som hette Mattias, och det är första svensken vi träffat på resan (förutom Paola då!). Det var en mycket trevlig kväll och när tupparna började gala kände vi att det var dags för hemgång och tog vi taxin hem till hostlet.

Vi trivdes väldigt bra på hostlet i Santa Marta och vi rekommenderar det starkt, om ni någon gång har vägarna förbi Santa Marta så leta efter Hostal Noctámbulo :)

Nu är planen att stanna här i Cartagena tills på fredag då det bär av till Costa Rica! Vi kommer göra lite utflykter och sedan se till att vi ser så mycket av denna vackra stad som möjligt. Finns många riktigt mysiga gator här i Cartagena som vi vill se mer av.

Hasta luego amigos!

Live från Paradiset!

Halloj!

Nu är vi tillbaka i Santa Marta efter två dagar i paradiset - Parque National Natural Tayrona a.k.a Tayronaparken.
I tisdags packade vi en varsin liten ryggsäck innehållande konserver, bikinis och myggmedel för att ta oss till denna park som vi hört mycket gott om. Efter en taxitur till Taganga och en båttur därifrån (ni får höra mer om detta sen) kom vi fram till paradiset. Vi hann knappt gå iland innan vi älskade det placet, så himla vackert! Tänk vita stränder, turkost vatten, massa palmer och vackra stenformationer.
Vi gjorde en liten videoblogg där om stället som vi tänkte visa nu, enjoy:

Några bilder från stranden måste ni också få se:

Som ni ser så har vi haft det awesome. Efter två nätter i våra hängmattor var konserverna slut och vi var tvungna att bege oss "hem" vilket är Santa Marta för tillfället (vi har många hem, och just nu känns det här väldigt hemma). Då Anni tyckte det räckte med en båtfärd av det slaget så valde vi att promenera hem. Det tog cirka två timmar och det var ett äventyr i sig. Vi vandrade genom djungel, över klippor och längs stränder. Klätrade över kala berghällar och svingade oss nästan i lianer (det fanns tydligen en lättare väg som vi inte kände till). Och ett tag var det kritiskt då vi stog och balanserade mellan två klippor, och hade det inte varit för den hjälpsamma pojken som kom till vår undsättning (det var nog Tarzan) hade vi nog blivit stående där ett bra tag. Men nu är vi ialla fall hemma i Santa Marta på samma Hostel som förut där Paola jobbar :) Helskinnade och solkyssta och riktigt nöjda med utflykten!

Ha det bra där hemma (Sverige)!

Colombia so far!

Hej vänner!

Just nu har vi precis ätit frukost och tar det lite lugnt på vårt najsiga hostel i Santa Marta. Vi tänkte uppdatera er lite om vad vi har gjort de senaste dagarna.

Torsdag: Vi landade i Bogotá vid halv ett på natten och var där tvungna att vänta till halv sju på morgonen innan vi flög vidare till Cartagena. Vi var trötta, men kunde ju inte riktigt sova på flygplatsen, så vi knarkade lite kaffe och godis. Inte mycket sömn den natten. Ingen alls faktiskt. När vi landade i Cartagena var klockan ca nio på morgonen och vi möttes av den karibiska hettan. (I skrivande stund är det 33 grader i skuggan.) Då vi inte hade något boende bokat gick vi till första bästa hotell. Som tur var hade de ett rum till okej pris. Det visade sig sedan att vi hade valt ett bra ställe att bosätta oss på, då det låg precis vid stranden och i ett område med massa affärer och restauranger. Den dagen gjorde vi inte många knop, trötta och lamslagna av hettan som vi var, så efter att ha kollat runt lite i området däckade vi under fläkten framför tv:n där vi hittade massa amerikanska komediserier som vi känner igen från hemma. Nice.

Fredag: Denna dag ville vi spendera på stranden, så det gjorde vi. Gud, så underbart! Vi hann dock knappt inta vår position i solstolarna innan vi omringades av försäljare av alla de slag och vi blev pålurade varsin fotmassage, men det var trots allt rätt skönt after all. Nu vet vi dock hur vi ska handskas med dem - ipod i öronen och näsan i en bok gör susen. Efter ett par timmar orkade vi inte mer och vi återvände till hotellet för lite siesta under fläkten, innan vi gick ut på stan igen. När kvällen närmade sig upptäckte vi att solen tagit mer än vad vi hade trott och Jeanettes ben såg smått misshandlade ut. Charmigt! Det var bara att knarka aftersun. (Nu är det bra igen..) När vi skulle gå och lägga oss på kvällen mötte vi vår första oinbjudna gäst på resan. Vad vi först trodde var en oskyldig fjäril visade sig vara en stor skalbaggen med långa tentacklar. Som kunde flyga. Paniken spred sig och vi var klart överens om att den inte var välkommen att spendera natten med oss och efter MYCKET ansträngning (kastande av strumpor, flaskor och diverse saker då ingen ville ta i den) lyckades Anni bära ut den på en galje. Hallelujah moment! Efter den natten sov vi med stängda fönster.

Solnedgång vid stranden.

Lördag: Nu var det slut med slöandet och vi drog ut på en city tour! Vi fick se många fina platser i Cartagena, bland annat en utsiktsplats och ett fort. Häftigt värre! Vi åkte runt i en buss gjord av trä som definitivt sett bättre dagar, men den klarade av även vår tur. På kvällen åkte vi in till Ciudad Antigua (typ gamla stan) för att äta middag. Där hade vi anledningen till att vi åkte hit från början - det var sjukt vackert och romantiskt, med häst-och-vagn-taxis överallt, som kunde ta en genom stan. Dock sparade vi denna tur till när vi kommer tillbaka till Cartagena. Staden har en väldigt intressant historia med spansk kolonialtid och pirater och det var allt lite magiskt där. Dit kommer vi som sagt tillbaka innan vi lämnar Colombia!

Busstur!

Utsikt över Cartagena.

Fortet

På fortet.

Ciudad Antigua

Söndag: Vi hade bestämt att vi skulle åka till Santa Marta, men hade ingen riktig plan. Efter frukosten frågade vi hotellpersonalen om det och de fixade en minivan som plockade upp oss efter en dryg timma. Det var bara att springa till rummet och börja packa. Allt flöt på bra och efter ca fyra timmar anlände vi till Santa Marta, efter att ha åkt igenom bl.a. Barranquilla (vilket Anni var väldigt förtjust över då det är Shakiras hemstad - WOW!). Väl i Santa Marta sökte vi upp ett hostel som vår vän Paola som vi känner sedan gymnasiet, har fått jobb på (vi ska träffa henne snart!), så nu bor vi på ett hostel med många andra europeer, vilka vi knappt har sett röken av hittills på resan. Trevligt! En annan rolig och mycket random sak är att vi bor på samma hostel som två tjejer som vi träffade lite snabbt i Cusco innan vi skulle åka upp till Machu Picchu. Vi sa att vi skulle träffas när vi kom tillbaka till Cusco, men det gjorde vi tyvärr inte. Men här är de, i ett helt annat land, men åter igen på samma hostel! Världen är liten, trots allt.

Vad vi ska göra här i Santa Marta är lite oplanerat. Vi gör lite som vi känner för och vi har tid på oss. Men idag står på schemat att träffa Paola och att ta en sväng till stranden för att bränna oss lite mer, höhö! Hoppas ni har det bra där hemma, för det har i alla fall vi!

Besos,

A la orden

Hola!!

Tankte bara beratta att vi lever. Just nu ar vi i Cartagena och vantar pa en van som ska ta oss till Santa Marta, sa det blir bara en kort halsning! Vi har nu varit i Colombia i tre natter (vi kommer inte overens om hur manga dagar det ar) och vi love it! Extremt varmt. Extremt fuktigt. KLIBBIGT. Men valdigt fint och frukterna har ar gudomliga. Vi har nu bytt ut fisk och skaldjur mot frukter. Ett langre inlagg kommer inom kort!

Puss och kram!
AnniochJeanette

Peru

Hej hopp!

Nu har vi varit i Lima i två dagar och ikväll bär det av mot Colombia! Vi ska till Cartagena och gör en "kort" mellanlandning i Bogotá - mitt i natten i sex timmar. Wihooo!! Tur att det är lite coolt iaf ;)

Igårkväll var vi ute med två nyfunna peruanska vänner, Dante och Ricardo, för att avrunda vistelsen i Peru med lite fiesta! Mycket dans (till och med Jeanette blev upplurad på dansgolvet i en salsa!!) och cerveza och vi hade det mycket trevligt - bra avslut!

Nu när det är dags att lämna detta land så tänkte vi skriva en liten sammanfattning av våra intryck och upplevelser. Så, here goes, PERU:

- Machu Picchu är det häftigaste vi har sett och gjort och det kommer nog bli svårt att toppa. Ett måste för alla resglada!

- Solen i bergen är farlig, även när det är mulet. Fråga Jeanettes nacke. (Men nu är det färdigflagnat :))

- Bilarna uppe i bergen mår inte bra av höjden och spyr ut svarta avgaser. Dock så misstänker vi att de aldrig har hört talas om service heller och körförbud finns nog inte med i deras ordbok.

- I Cusco var det kyckling och forell som gällde och dom var grymma på att tillaga det. Dock tror de att alla turister är amerikaner och vill ha pommes frites till allt. Man tröttnar ganska fort på friterad potatis.

- Här vid kusten har vi ätit mycket fisk och skaldjur, speciellt i Paracas, där det var GUDOMLIGT GOTT! Kan vara den bästa skaldjursmat vi har ätit - so far...

- Taxibilar. Ett mycket intressant ämne. Glöm bilden av NYC där man måste vinka i fem timmar innan en guling finns tillgänglig. Man hinner knappt tänka ordet "taxi" innan tio tutande taxibilar vill att vi ska åka med dem, oavsett om man vill ha en taxi eller inte. Man behöver förresten inte ens tänka på taxibilar för att de ska uppenbara sig. Det kryllar av dem. Men när man väl ska åka taxi så är det rätt bekvämt och billigt.

- Många har sagt åt oss att speciellt Lima är farligt ställe med mycket kriminalitet. Det är inget som vi har märk av. Den enda gången vi har känt oss lite illa till mods var i Paracas då restaurangpersonalen i princip sa åt oss att springa hem innan vi blev rånade, på kvällen efter middagen. Vi tror att de överdrev lite, men efter att en hund hoppat fram från en mörk gränd sprang Jeanette hem till hotellet ändå... Den delen av Lima vi har bott i, Miraflores, är fint och säkert, och vi har trivts jättebra.

- Skillnaden mellan rika och fattiga är väldigt stor, som i de flesta länderna här.

- Även om Paracas fortfarande återhämtar sig från jordbävningen så är det värt ett besök, då Islas Ballestas och naturreservatet är väldigt vackra och intressanta. Och så maten...

- Något som vi har upptäckt med oss själva är att denna resan inte längre är en upplevelseresa, utan en resa för våra smaklökar. Matorgasm efter matorgasm... Om vi inte skärper oss så kommer de flåsande Donkengubbarna ta över oss, och då kan vi inte längre skylla på höjden. Vi tycker det är himla tur att vi har samma matintresse.

- Det är ingen som förstår varför vi är två tjejer som åker runt själva. Alla frågar varför vi inte är fler eller var våra pojkvänner är.

- Peruaner pratar väldigt fin spanska. Lättförstådd och bra.

Vi är mycket nöjda med allt vi har gjort och sett under de här två dryga veckorna, som har gått sjukt snabbt. (Samtidigt som det känns som att det var en evighet sedan vi lämnade Sverige...) ¡VIVA EL PERÚ!

Paracas

Besitos!
Anni & Jeanette

Vi är som ett gammalt par...

Tjollahopp!

Idag kära vänner och familj har vi varit på stora äventyr med väldiga kontraster. När vi först kom hit till Paracas igår tyckte vi snabbt att det inte riktigt var något att hänga i julgranen. Staden är väldigt sliten och vi har lyckats hitta hotellet som ligger värst till. För ca 4 år sedan var det en väldigt kraftig jorbävning här följt av en tsunami som i princip förstörde denna stad. Jordbävningen mätte runt 8 på ritcherskalan och tsunamin var ca 7meter hög. Och det syns verkligen att något hemskt har hänt här.

Men trots att staden inte är den vackraste så har vi hittat några guldkorn i sandhögen (höhö you'll get it). Våran dag började med en båttur till Islas Ballestas där vi fick se sjölejon och flera hundra miljoners miljardes fåglar som t.ex pelikaner och pingviner som chillade på klipporna. Och på denna tur träffade vi två danskar, vi blev glada och kände oss lite som hemma trots att vi inte förstod ett ord vad dom sa så det blev engelska.
Det var verligen härligt att komma ut på havet efter att ha klättrat och flåsat i berg och fuktigt klimat. SYRE ÄNTLIGEN! Och för att inte tala om hur häftigt det var med det vimlande livet på öarna mitt ute på havet.

Klicka på bilderna!

När vi klev i land igen så började nästa äventyr, då vi direkt ropade på taxi och fick en guide på köpet till nationalparken i Paracas. Vi körde i fem minuter med bil och sedan var vi mitt ute i öknen. Sedan följde en tretimmars tur med stopp på flera platser där vi fick se och höra massa intressant historia. Vi fick se fossiler och många vackra stränder. Väldigt cool att se det turkosa havet och öknen som möttes.

Ja vi kanske inte behöver säga att det blev ganska så mycket sol denna dag. Färg har vi fått och Annis axlar lyser röda.

Och nu kanske ni också undrar över våran fina rubrik, vi har nämligen kommit fram till efter många bevis att vi beter oss som ett gammalt par som varit ihop väldigt länge. Vi pratar om allt, närsomhelst och varsomhelst (ingen förstår oss ialla fall). Jeanette är mannen i förhållandet då hon tycker om att kommentera och kolla på bilar och båtar, medan Anni mest kollar på hundarna som det by the way kryllar av här till Annis förtjusning. Jeanette hindrar henne dock som den beskyddande maken hon är från att klappa hundarna och få rabies och sedan dö.
Vi delar säng utan att ta täcket från varandra, vi äter och tar från varandras tallrikar utan att fråga, har delad ekonomi och har en förmåga att nästan alltid klä sig i liknande kläder. Hur ska detta gå när vi kommer hem igen...

Vi har det ialla fall skitkul tillsammans och ser fram emot att snart åka till Colombia!
Tänk att vi snart har betat av vårat första land?!

Ha det så bra där hemma och akta så att ni halkar i blixtkylan, eller om ni kanske bor i skåne akta så att ni inte drunknar (ja vi läser faktiskt lite nyheter)

Love
(Juanet & Andi)

Lima

Men tja!

Nu är vi i Lima och chillar i sol och värme. WE LOVE IT! som två svampar suger vi åt oss all sol efter all vinter hemma och regnet i cusco, vi skickar hem lite till er också :)

Vi överlevde bussresan hit då vi tydligen hade first class biljetter och fick jättestora och sköna stolar i bussen... man tackar! Och nu bor vi på ett jättemysigt typ surfställe nära stranden och allt man kan tänka sig i Miraflores.

Imorgon åker vi till Paracas/Pisco för att chilla på några fina stränder och ta en båttur till Islas Ballestas som är typ minigalapagosöarna för oss som är snåla.

Tryck på bilderna

Nu ska vi glida ner till stranden :)

Vi hatar trappor.

Tjaba!

Nu sitter vi och slökollar på patetiska telenovelas på tv, som bara handlar om vem som är kär i vem, vem som är far till bullen i magen och vem som gifter sig med vem. Extremt underhållande och extremt latinamerikanskt! Vi känner oss redo att åka vidare och har nog planerat in en dag för mycket i Cusco. Nu vill vi till kusten. Imorgon tar vi bussen tillbaka till Lima.

Igår var var vi på en liten utflyckt. Det var en guidad busstur till Maras och Moray. Maras var en arkeologisk plats som vad vi förstod har använts till ekologiska experiment av inkaindianerna. Det var en massa stenar i cirklar. Och trappor. Vi har utvecklat en trappfobi under vår tid här. Vi hatar trappor. Speciellt på den här höjden. Det var iaf en vacker plats, som tur var.

Är vi inte sexiga i magväska och keps?

Ett stycke jobbig trappa.

Sen åkte vi vidare till Moray, som är en av världens tio bästa saltutvinningsplatser. Där fick vi gå runt lite bland saltpoolerna och klättra i lite fler trappor. Men det var häftigt!

Salt.

Vi är redan trötta på våra kläder. Vi önskar vi hade större väskor så vi hade fått plats med mera kläder. Hur ska vi klara oss i tre månader? Något vi dock är nöjda med är våra skor. Våra skor är awesome! Så himla sköna att gå i.

Anni: Adam, jag fotade indianer åt dig!

Lima blir som sagt nästa stopp och efter ett par dagar där åker vi söderut längs kusten. Later!

Besos,

Hak'u Hak'u!!

Goddag!

Nu är vi tillbaka i Cusco igen efter två underbara dagar i Aguas Calientes och Machu Picchu! Trötta och med extrem träningsvärk i benen är vi nöjda med helgens strapatser!

Det började allt för tidigt på fredagsmorgonen och lite stress då taxin var sen så att vi fick åka rallyfart till bussen längs cuscos trånga gränder. Efter en buss och en tågfärd var vi framme i Aguas Calientes vid lunchtid, då vi mötte upp våran guide Darwin. En rolig snubbe. Kaxiga som vi var så ville vi gå till vattenfallet Mandor som skulle vara fint. Vi gick cirka en timme på ett tågspår längs med floden som vi inte kommer ihåg vad den heter men som tydligen är viktig och gick ända till Amazonas (hehe). Vi kom fram till ett litet hus där man betalade inträde och vi trodde vi var framme. Men nej, vi blev insläppta till djungeln och många uppförsbackar med hala stenar, broar och lera. Denna lilla promenad tog ytterligare 40 minuter, och vid det här laget spöregnade det. När vi äntligen nådde vattenfallet var vi lagom trötta, varma och blöta. Men det var klart värt det! Ett vackert vattenfall mitt i djungeln, som var mycket heligt för inkaindianerna. Vi njöt av det magiskt vackra vattenfallet innan vägen tillbaka började. Men trots att det var en jobbig väg så var det sjukt fint, bergen som omslöt hela området var fantastiskt mäktiga och och det var något magiskt över det hela när molnen smekte bergsväggarna. det var riktigt vackert!
(Klicka på bilderna!)

Inkahövding på torget i Aguas Calientes

Vi nådde vattenfallet!

När vi äntligen kom tillbaka till hostlet gick vi direkt till de varma källorna för ett välgörande bad. Även där var det vackert när solen gick ner bakom bergen medan vi låg och njöt i källorna. Bra avslut på en bra dag! Vi sov ganska gott den natten!

Klockan 04.10 ringde väckarklockan igen. Nu började det riktiga äventyret - Machu Picchu!
Vi mötte upp Darwin för att gå och ställa oss i kön för bussen upp till inkaruinerna, där vi köade i ca 45 minuter innan vi fick gå på bussen och efter ytterligare lite köande var vi inne på området högt uppe på berget. Machu Picchu är nog det häftigaste vi sett och även här var det något magiskt med det hela när molnen la sig över ruinerna (ja moln, vi var högt uppe i bergen bland molnen). Det är lätt att förstå att Machu Picchu är ett av världens sju underverk. Darwin gav oss en guidetur bland ruinerna innan han lämnade oss för egentid i den gamla inkastaden. Vi bestämde oss då för att klättra upp till the sun gate (Machu Picchus enda ingång), passande nog tittade solen fram och temperaturen steg avsevärt. Och vi kan säga att värmen plus höjden är ingen rolig kombination och de flåsande donkengubbarna var tillbaka. Vi kom halvvägs upp för trappan innan vi gav upp, men fint var det och lite färg på näsan har vi fått.

Machu Picchu - milagro del mundo

The Sun Gate

Anni poserar stolt med en lama.

Jeanette-all-mighty

Vi begavs oss då ner till byn igen för en välförtjänt fika och lite shopping innan tåget till Ollantaytambo avgick. Väl i Ollantaytambo (är det inte ett fantastiskt namn?! uttalas: ojantajtámbo) var våran taxi än en gång sen och vi satt i regnet i en halvtimme innan två galna pojkar i en liten skruttbil kom inslirande på gatan. De slängde in våra väskor i bilen och vi körde sedan i rekordfart till Cusco. Fick stanna en gång för att fylla på luft i däcken och sedan stoppade en gång av polisen. Vad det hela handlade om förstod vi aldrig riktigt, vi var bara glada att vi överlevde då det inte fanns säkerhetsbälten och vi körde i ca 100km/h på de värsta vägarna du kan tänka dig.
Men vi börjar bli vana av den galna trafiken nu, so don't you worry!

Summan av kardemumman: ÅK TILL MACHU PICCHU PEOPLE! det är SÅ värt den långa resan och det är verkligen ett minne för livet!

Och by the way så är Hak'u Hak'u quechua (inkaindianernas språk) för spanskans Vamos.
Och by the way igen så betyder Machu Picchu gammalt berg på quechua.

Jeanette & Anni

Behandlade som kryp

Buenas!

Ni anar inte hur andfådd man blir av att gå uppför i den här staden. Hej, höjdsjuka! Vi flåsar som två tjocka gubbar som bara levt på Donken hela sitt liv och aldrig har gjort något mer ansträngande än att räcka sig efter fjärrkontrollen till tv:n. Charmigt! Men än så länge har vi inte svimmat. Heja oss!

Vi glömde berätta om en viss incident på planet, precis innan vi skulle landa i Lima. Det börjar som vanligt, de bad oss sätta oss upp och spänna fast säkerhetsbältet och allt det där, men sen säger dom något om spray och hälsoregler i Peru och börjar bespruta oss. Dom kunde ju ha lagt någon parfym i, men icke, det doftade äckligt besprutningsmedel. Så, impregnerade och klara kunde vi sedan gå i land i Peru!

Idag har vi promenerat runt hela Cusco, vilket känns otroligt bra i våra ben, som varit alltför inaktiva de senaste dygnen. Nu är vi på banan igen!! Och vilken fin stad sedan! Mycket folk, många lukter, vädret växlar väldigt mycket, bilarna kör som idioter, det går indianer med lamor på gatorna och alla vill att vi ska gå på massage och manikyr. Bergen som omsluter staden är otroligt vackra och allt känns bara overkligt. Önskar vi kunde visa på riktigt hur det ser ut och hoppas att bilderna ger en liten försmak iaf.

Förresten, vi är för högt uppe i bergen för att mobilerna ska funka, så vi går inte att nå den vägen för tillfället, så ni vet.

Nu kommer bilder!

Cusco

Jeanette vid Plaza de armas

Anni vid Plaza de armas

Leve Peru!

Peruanska dansare, jag gillare!

Imorgon drar vi till Machu Picchu. Whooopidooooo!!!

Besos!

21 timmar senare

Hola!!

Här kommer en rapport från två inte alltför pigga tjejer. Vi har idag anlänt till Cusco efter en ganska jobbig bussfärd som tog närmare ett dygn. Vi dinglade lite över Andernas bergskanter och så, men det gick faktiskt bra. Lite jobbiga kringelikrokvägar bara. Imorgon ska vi bara chilla och ta igen oss, för att sedan åka upp till Machu Picchu på fredag morgon, vilket kommer bli awesome! Cusco ser ut att vara en mysig stad, även om den är lite skruttig, så det ska bli trevligt att strosa runt imorogn.

Jeanette och jag är nog blekast i hela Peru. Det syns på låååånga vägar att vi inte riktigt är härifrån, vilket också beror på att vi inte har några kläder på oss, jämfört med alla som går runt med typ dunjackor när det är 20 grader varmt, vilket inte är okej, tycker vi, svenskar som vi är! Det är btw finare väder i Cusco än väntat, vilket vi gillar! Det här blir ju kallaste platsen vi besöker på resan.

Här kommer bilder från vad vi sett hittills!

Nylandad i Lima. Jättepigg.

Hotellet i Lima. Vem hittar flest djur?

Frukost i Lima!

Lima

På busstationen. Om vi hade vetat vad som väntade oss skulle vi kanske inte sett lika glada ut.

Vi börjar närma oss Cusco...

Nu var internet för segt för att ladda upp mer, men vi hörs senare! Nu ska vi däcka i våra sängar.
Natti!
/Anni & Jeanette

Vi bor pa ett zoo.

HEJ PA ER!!

Nu ar vi i Lima! kom fram efter lite forseningar, korkade jobbiga asiater pa planet och konstiga tullar. Och en smatt skrackfylld taxiresa. Dom kan inte kora bil har... hjalp?
Anni svimmade inte for er som undrar och jeanette var bara awesome.

Just nu i skrivande stund sitter vi pa hotellet vid en GIGANTISK medeltidsdator med forvandsvart snabbt internet. Men nu ska vi inte vara sana! ;)
Strax ska vi checka ut och spana in staden lite, schteka i solen och inforskaffa vatten. Sedan ska vi bege oss till bussen. Bussen som ska ta oss till Cuzco, bussen som tar 21timmar att aka, bussen som det finns sangar i! yes!
taggade sma barn ar vi allt! typ.

Vi har hittat nagra nya vanner under frukosten pa hotellet, vi hittade namligen tva stora skoldpaddor, en hund, en katt, ex antal faglar och duvor samt en gigantisk rod papegojja! tropisk vi vet..

Nu borjar datapengen ta slut och vi ska ut till staden!
Ha det bra hemma sa langar vi bilder snart!

BESOS!

HERE WE GOOOO!

Detta mina vänner är det allra sista inlägget skrivet i Sverigeland. Nästa gång ni hör av oss här så är vi på andra sidan atlanten, i Sydamerika, kanske i Lima eller Cuszco who knows!

06,20 Går planet imorgonbitti från arlanda, och förhoppningsvis så snöar det inte sönder så att vi blir försenade. Vi kommer landa ca 18,00 peruansk tid måndag kväll (midnatt svensk tid) och då tar vi oss till vårt hotell för att försöka sova i riktiga sängar innan våran 21timmars långa bussresa börjar mot Cuzco. Kommer bli jobbigt :P men vi är förberedda ska ni veta ;)

Mer tänker jag inte avslöja av våran resa, det får ni läsa när vi väl är där ;)
Just nu håller vi på med packningen.. jag har lagt fram allt på sängen, fick panik över att det var för mycket, gav upp och nu sitter jag här haha! Ska ge mig på packningen snart igen, ska ringa och kolla hur det går för anni också tror hon har samma problem nämligen ;) haha!

Hur som helst, ha det bra här hemma så hörs vi i sydamerika!